Hamas keeps barring West Bank dailies after Israel allows entrance

18:16, July 09, 2010      

Email | Print | Subscribe | Comments | Forum 

The deposed government of Hamas movement still bars the circulation of the three major West Bank-based Palestinian dailies in the Gaza Strip for the third day after Israel allowed their entrance into the costal enclave on Wednesday, the dailies' circulation agents said Friday.

Shukri Shublaq, one of the circulation agents in the Gaza Strip, told Xinhua that officers from the Hamas interior security apparatus barred the agents from receiving the three major newspapers, al-Quds, al-Ayyam and al-Hayyat al-Jadida., which Israel allowed into the Gaza Strip three days ago.

Israel, which imposed a tight blockade on the enclave right after Hamas seized control of it in June 2007, has barred the three newspapers from entering into the enclave for 20 months. However, Israel decided to allow the dailies after it decided to relax the blockade two weeks ago.

The Israeli government decided to relax more than 50 percent of the blockade due to an increasing international pressure on the Jewish state, following its naval forces attack on May 31 on the Gaza aid flotilla, where nine Turks were killed and dozens injured.

"We were informed by the interior security officers that we should get an official permission from the (Hamas) ministry of information," said Shublaq, adding "we have been waiting for the third day at Erez crossing to receive the newspapers, but so far, there is no answer."

Hamas' decision not to allow the circulation of the three major dailies had outraged media and rights organizations, while Hamas government spokesman Taher Nouno said that barring the circulation of the three dailies was a reaction to barring the circulation of Hamas dailies in the West Bank."

"We back public freedoms, but not only in one area and ignore the other. We want the circulation of all newspapers in both the West Bank and the Gaza Strip," said Nouno. Barring the circulations of Hamas newspapers in the West Bank and Gaza is related to the internal rift between Hamas and Fatah party.

Fatah party of President Mahmoud Abbas controls the West Bank, while Hamas movement controls the Gaza Strip since 2007. Both groups failed to reconcile and keep their feuds which had affected the social and geographical textile of the Palestinian community in both territories.

In October, Egypt presented to the two rivals a drafted pact for reconciliation. Fatah party accepted it and signed on it, but Hamas refused to sign on it saying it has reservations that need to be considered before the implementation of any reconciliation agreement.

Meanwhile, Ghassan al-Khatib denied that the Palestinian National Authority (PNA) is barring the circulation of the pro- Hamas newspapers al-Resallah and Falastin in the West Bank, adding that the two newspapers haven't applied officially for permission from the PNA.

"The Palestinian Authority doesn't bar the circulation of any Palestinian newspaper that gets an official permission in any part of the Palestinian territories," al-Khatib told Xinhua.

A pro-Hamas court in Gaza had in February 2008 decided to bar the circulation of the pro-Fatah al-Ayyam daily after the daily was accused by the court for violating the law and slamming Hamas- lawmakers. In July, 2008, Hamas decided to bar the circulation of the three newspapers in the Gaza Strip.

Abdel Nasser al-Najjar, the editor in chief of al-Ayyam daily told Xinhua that Hamas authorities in Gaza has demanded from the circulation agents of the newspapers to sign on a document that they should refrain from criticizing Hamas which rules the Gaza Strip.

The Palestinian Journalists Association condemned Hamas decision to bar the circulation of the three newspapers. It said in a press statement that barring the circulation of the newspapers "is widening the internal rift and destroys the social Palestinian textile."

It also called on both authorities in Gaza and the West Bank to exclude the circulation of the newspapers from their internal political disputes.

Source: Xinhua

(Editor:祁澍文)

  • Do you have anything to say?

双语词典
dictionary

  
Special Coverage
  • Premier Wen Jiabao visits Hungary, Britain, Germany
  • From drought to floods
Major headlines
Editor's Pick
  • On Sept. 28, tourists travel around the Mingshashan Scenic Area in Dunhuang, Gansu province by camel. With the National Day vacation right around the corner, more and more tourists from home and abroad are going to Dunhuang. Riding on a camel, they travel in the desert to enjoy the cities rare form of natural scenery. (Xinhua/Zhang Weixian)
  • Chinese forest armed forces work together with forest firefighters on Sept. 28. (Xinhua/Chai Liren)
  • Photo taken on Sept. 29, 2011 shows strong wind blows trees in Sanya, south China's Hainan Province. Typhoon Nesat heads towards south China and is moving at an average wind speed of 20 km per hour toward the west coast of China's Guangdong Province. (Xinhua/Hou Jiansen)
  • A fallen tree is seen on a road in Qionghai, south China's Hainan Province, Sept. 29, 2011. Typhoon Nesat was predicted to land in Hainan later Thursday, bringing heavy rainfalls to the island. (Xinhua/Meng Zhongde)
  • Arash Kamalvand (L) of Iran spikes the ball during the semifinal against South Korea at the 16th Asian Men's Volleyball Championship in Tehran, Iran, Sept. 28, 2011. Iran won 3-1 to advance to the final. (Xinhua/Ahmad Halabisaz)
  • A man visits "Thy Word Is Truth, the Bible Ministry Exhibition of the Protestant Church in China", during its opening at Mount Vernon Place United Methodist Church in Washington DC, capital of the United States, Sept. 28, 2011. Through the Bible's various Chinese versions, ancient or modern, as well as pictures, paintings, calligraphy, art works and historical documents, the exhibition was expected to give an overall understanding of how Bible was brought into China, how it was translated, published, distributed and loved. (Xinhua/Zhang Jun)
Hot Forum Discussion